Kjør debatt – få støtte til arrangement

Utover høsten 2012 vil Norsk tidsskriftforening gi både administrativ og økonomisk støtte til en rekke debattarrangement i regi av medlemstidsskrifter.

I og med at et flertall av tidsskriftene har sine redaksjoner i Oslo, vil hovedstaden være stedet hvor flest debatter går av stabelen. Samtidig ønsker vi å ha flere arrangement i Bergen, hvor tidsskrift som Fett og Vagant holder til, og eventuelt andre steder hvor tidsskriftene tar initiativ til å skape debatt.

- Tidsskriftene er viktige premissleverandører og bidragsytere til den offentlige debatten og det frie ord. Vi mener derfor det er svært viktig å støtte tidsskriftenes arbeid med å sette dagsorden og bidra til en mer flerstemt offentlighet. Da er debatter og foredragskvelder viktige, sier Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening og redaktør i tidsskriftet Syn og Segn.

Første tidsskrift ut denne høsten er Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier, som lørdag 1. september arrangerer debatt med den syriske forfatteren Khaled Khalifa på Litteraturhuset (Kverneland) i Oslo.

- Khalifa er en av Syrias mest profilerte forfattere, og han kommer til Oslo blant annet for å debattere de intellektuelles situasjon i krigsherjede land som Syria, sier Nils Ivar Lahlum, redaktør i Babylon.

- Det er viktig for oss å rette fokus mot hvordan også det frie ord møter store utfordringer i slike konflikter, og hvordan forfattere og intellektuelle håndterer dette, sier han.

Til debatten kommer også Eugene Schoulgin, forfatter og visepresident i PEN International, Gunvor Mejdell, professor i arabisk, UiO og Kai Kverme, Babylon, og prosjektkoordinator ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO.

For medlemstidsskrift som ønsker å søke om støtte til et debattarrangement, er det bare å ta kontakt med Tidsskriftforeningen for uformell rådgivning eller innsending av søknad. Debattserien blir støttet økonomisk av både Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.