Kjør debatt – få støtte til arrangement

Utover høsten 2012 vil Norsk tidsskriftforening gi både administrativ og økonomisk støtte til en rekke debattarrangement i regi av medlemstidsskrifter.

I og med at et flertall av tidsskriftene har sine redaksjoner i Oslo, vil hovedstaden være stedet hvor flest debatter går av stabelen. Samtidig ønsker vi å ha flere arrangement i Bergen, hvor tidsskrift som Fett og Vagant holder til, og eventuelt andre steder hvor tidsskriftene tar initiativ til å skape debatt.

- Tidsskriftene er viktige premissleverandører og bidragsytere til den offentlige debatten og det frie ord. Vi mener derfor det er svært viktig å støtte tidsskriftenes arbeid med å sette dagsorden og bidra til en mer flerstemt offentlighet. Da er debatter og foredragskvelder viktige, sier Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening og redaktør i tidsskriftet Syn og Segn.

Første tidsskrift ut denne høsten er Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier, som lørdag 1. september arrangerer debatt med den syriske forfatteren Khaled Khalifa på Litteraturhuset (Kverneland) i Oslo.

- Khalifa er en av Syrias mest profilerte forfattere, og han kommer til Oslo blant annet for å debattere de intellektuelles situasjon i krigsherjede land som Syria, sier Nils Ivar Lahlum, redaktør i Babylon.

- Det er viktig for oss å rette fokus mot hvordan også det frie ord møter store utfordringer i slike konflikter, og hvordan forfattere og intellektuelle håndterer dette, sier han.

Til debatten kommer også Eugene Schoulgin, forfatter og visepresident i PEN International, Gunvor Mejdell, professor i arabisk, UiO og Kai Kverme, Babylon, og prosjektkoordinator ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO.

For medlemstidsskrift som ønsker å søke om støtte til et debattarrangement, er det bare å ta kontakt med Tidsskriftforeningen for uformell rådgivning eller innsending av søknad. Debattserien blir støttet økonomisk av både Norsk kulturråd og Fritt Ord.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!