I det smale og det brede

Møt tidsskrifter og redaktører med erfaring fra både sukesseser og nederlag, hva gikk bra og hva gikk galt? Hvordan tenkte de underveis og hva skinner mest i etterpåklokskapens lys?

På Tidsskriftdagen 11. oktober byr vi på denne programposten:

12.15–13.30 I DET SMALE OG DET BREDE
Spreke satsinger på nye tidsskrift og magasiner

Mindre fisk – mer torsk!
Patrik Hadenius (SE), gründer av Språktidningen, Modern Filosofi , m.fl .
Hvordan kan tema og felt som mange oppfatter som «smale» og kjedelige bli populære og lønnsomme tidsskrifter.

Suksess på alle måter, bortsett fra økonomisk
Eirik Kydland, redaktør i musikktidsskriftet ENO
Om hvorfor ENO satset på papir, hvordan de jobber, og hvordan utsiktene er fremover.

For dyre drømmer?
Jo M. Bredeveien, tidl. redaktør i PLOT
Plot er solgt til nye eiere, og de som startet magasinet er ute av driften. Var ambisjonene for høye, markedsarbeidet for dårlig eller er det norske markedet for lite?

Slik satte vi ballen i mål
Frode da Costa Lia, redaktør i fotballmagasinet Josimar
Etter flere års drift har Josimar begynt å tjene penger. Hvordan kom vi dit, hva var utfordringene underveis?

Samtale/debatt + spørsmål fra salen

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.