Finishing Lolita wasn't easy

"Dublin Review of Books" revisits the unlikely story of how Nabokov's "Lolita" was published; "Krytyka" ponders what awaits Ukraine after the Eastern Partnership summit; "Osteuropa" scrutinizes Russia's isolated take on the Syrian civil war; "Cogito" finds Erdogan's democracy package far from democratic; "Dialogi" has learned to distrust merchants of culture; "Esprit" marks the centenaries of Albert Camus and Paul Ricœur; "Schweizer Monat" demands we stand up to the tyranny of the algorhythm; "Mittelweg 36" finds that the social role of violence has been neglected for too long; "Vikerkaar" declares Latin America healthy and ready for the future; and "Dziejaslou" objects to the excision of the avant-garde.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!