Eos årets svenskfinske kulturtidsskrift

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Det er femte gang Tidskriftcentralen deler ut den finlandssvenske kulturtidskriftprisen, som er på 3000 euro.

"Tidsskriftet Eos retter seg til barn og unge i Svenskfinland med et alvorlig budskap uten å bruke en irriterende pekefinger", heter det i begrunnelsen for prisen.

Juryen pekte også på at "Eos belyser livet fra mange synsvinkler og byr på friske intervjuer" og at tidsskriftet fungerer som en "forbindelseslinje mellom skoleelever i det svensktalende Finland."

Dette er andre gang Eos vinner prisen. Som vinner er Eos dermed også Tidsskriftcentralens kandidat til prisen som årets nordiske tidsskrift som skal kåres senere i år i samarbeid med de andre nordiske tidsskriftforeningene. Tidskriftscentralen er en interesseforening for finlandssvenske kultur-, opinions- og forskningstidsskrifter.

Les mer om prisen og om Tidskriftcentralen her (http://tidskriftscentralen.fi/eos-blev-arets-kulturtidskrift-for-andra-gangen/

Les mer om den svensktalende delen av Finland her https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland

Bilde: Tidskriftscentralens ordförande Birgitta Snickars von Wright, journalisten Kerstin Kronvall, redaktören Susan Sandberg-Ek och verksamhetsledaren Christian Lång.
Foto: Ari Nykvist.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!