Dansk vinner: Standart ble Årets nordiske tidsskrift

Det danske litteraturtidsskriftet Standart vant prisen Årets nordiske tidsskrift 2012.  Prisen ble delt ut av den svenske tidsskriftforeningen under Bokmessen i Göteborg fredag den 28. september.

- Vi i redaksjonen er selvfølgelig alle veldig beærede av denne tittelen, sier Elisabeth Skou Pedersen, redaktør i Standart. Det er veldig motiverende og deilig at det man brenner for vekker gjenklang og anerkjennelse hos andre.

Standart ble grunnlagt i 1987, og sprang ut av litteraturhistoriemiljøet ved Aarhus Universitet. . De fleste av tidsskriftets redaktører har fortsatt tilknytning til dette miljøet. Det var Thomas Thurah, senere redaktør i blant annet Information og Weekendavisen, som startet tidsskriftet.

- Prisen kommer tilfeldigvis på et meget velvalgt tidspunkt: vi feirer denne høsten vårt 25 års jublileum, Sier Skou Pedersen.

Den nordiske juryen begrunnet sitt valg som følger:

“Standart är elegant intellektuell och har genomgående mycket välskrivna texter som behandlar såväl gamla klassiker som nya böcker i ett kräset urval. Texterna är också det som spelar huvudrollen i denna tidskrift som i sitt utseende förenar det traditionella med en känsla av nytt.Trots sin intellektuella höjd är tidskriften lätt att läsa och den som tror att det inte går att vara litterär utan att vara tråkig får motsatsen bevisad av Standart.”

- Anerkjennelse gir selvfølgelig en drivkraft til å fortsette det frivillige arbeidet – det gjelder både oss i redaksjonen og våre mange dyktige skribenter, hvis flid og engasjement vi er fullstendig avhengige av, sier Skou Pedersen.

De andre nominerte til årets nordiske tidsskrift var Norsk Shakespeare og teatertidsskrift (Norge), Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland) og Ett lysande namn (Sverige).

- Kanskje kan prisen også være med til på å skape kjennskap til bladet vårt i resten av Norden. Dessverre kjenner vi generelt for lite til hverandres tidsskriftskulturer på tvers av de nordiske landene, selv om vi ville kunnet få mye ut av å utveksle mer, sier Skou Pedersen.

Prisen for beste nordiske tidsskrift ble første gang delt ut i Oslo i 2009. Seieren gikk da til det norske litteraturtidsskriftet Vinduet. Siden den gang har Norge gjort stor suksess.  I fjor vant litteraturtidsskriftet Bokvennen, og de mottok prisen under bokmessen Bogforum i København. Samfunnstidsskriftet Syn og Segn landet prisen på bokmessa i Helsingfors i 2010.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.