Årets tidsskrift 2019 kåret!

Arkitektur N er kåret til Årets til Årets tidsskrift 2019, Jazznytt får pris for språk og formidling og Periskop får pris for å skape et viktig offentlig rom for kritikk.

Les juryens begrunnelser her:

Årets tidsskrift
Arkitektur N

I løpet av 2018 har Arkitektur N løftet seg opp som et spennende og utadvendt tidsskrift med et stort potensielt nedslagsfelt, også utenfor egne faglige rekker. En stadig voksende interesse for form og arkitektur møtes med god og velformulert journalistikk. De evner også å slå inn i samfunnsdebatten om pågående arkitekturprosjekter. Substansen skinner gjennom i typografien, foto, illustrasjoner, papirkvaliteten og hvordan den enkelte teksten og tidsskriftet i sin helhet er organisert. Juryen er samstemte i at Arkitektur N har blitt et ”Gesamtkunstwerk”. Dette er årets tidsskrift. Gratulerer!

Redaktør: Gaute Brochmann
Design: Janne Eide Solvang

Språk og formidling
Jazznytt

Hvordan skrive variert og inspirert om musikk? Jazznytts årgang 2018 løser denne oppgaven på forbilledlig vis. Magasinet leverer både lange og grundige saker – gode intervjuer og tematiske artikler – i tillegg til foto, plateanmeldelser og småstoffet som man også forventer å finne i et tidsskrift. Det er kreativiteten i tidsskriftets tilnærming til musikk samt deres dyktige skribenter, som gjør at Jazznytt fortjener årets pris for språk og formidling. Jazzmiljøet i Norge er heldige som har et så engasjerende tidsskrift. Gratulerer!

Redaktør: Rob Young
Design: Nick Alexander

Åpen klasse
Periskop får pris for å skape et viktig offentlig rom for kritikk
Periskop er et tverrfaglig nettidsskrift om kunst for barn og unge, som utmerker seg ved en seriøs og leken tilnærming til mandat og tema. Med et visuelt fargesterkt uttrykk og ved å bruke gode skribenter der de bevisst veksler mellom unge og etablerte stemmer, dyrker tidsskriftet frem et eget kritisk barne- og ungdomsperspektiv. Slik fyller tidsskiftet et viktig hull i den offentlige samtalen om kunst for barn og unge. Gratulerer!

Ansvarlig redaktør: Maren Ørstavik
Grafisk design: Konst & Teknik

Juryen har bestått av:

Juryleder Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet - Andreas Wiese, daglig leder Litteraturhuset i Oslo - Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver - Vidar Røeggen, seniorrådgiver, Universitets- og høgskolerådet - Gerd Johnsen,forlagssjef Res Publica

Prisene er støttet av Norsk Journalistlag - Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening - Kulturrådet -Norsk tidsskriftforening

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.