Årets tidsskrift 2015: Fem nominerte tidsskrifter

Juryen for Årets tidsskrift har hatt sitt første møte, og har nominert følgende tidsskrifter: Minerva, Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Prosa, Syn og Segn, og Z filmtidsskrift. Prisen blir delt ut 16. april, etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, som står bak prisen.

Juryen for Årets tidsskrift 2015 består av:

Frode Molven, (juryleder), sjefredaktør for generell sakprosa på Vigmostad & Bjørke, Bergen

Solveig Øye, forlagsredaktør, Kagge Forlag

Margunn Vikingstad, litteraturkritikar i Morgenbladet

Geir A. Skomsøy, rådgiver, tekstforfatter og konseptutvikler. Kommentator bl.a. i Kampanje.com

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.