Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Juryen for Årets tidsskrift har hatt sitt første møte, og har nominert følgende tidsskrifter: Minerva, Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Prosa, Syn og Segn, og Z filmtidsskrift. Prisen blir delt ut 16. april, etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, som står bak prisen.

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

«Alle» er enige om at forskningsartikler bør være gratis tilgjengelig for alle. Flommen av nye Open Access-tidsskrifter skaper likevel mer bekymring enn begeistring.

Nummeret inneholder tre strålende artikler av Knut Fosli, Brita Ytre-Arne og John Ivar Erdal, seks bokanmeldelser og en kommentar av årets nye kommentator, Marika Lüders.

Tidsskriftet Vinduet, under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014, er kåret til Årets tidsskrift. Hederlig omtale går til Røyst -  Politikk og tankeleik på venstresida. Prisutdeling på Litteraturhuset i Oslo, Kjelleren, torsdag 16. april kl. 18.00

- Redaksjonen har flat struktur og alle har sine eigne kjepphestar. Så vi enda opp med ei rekkje spennande synspunkt på geografiske, faglege og kulturelle utkantar, seier Preben Sørheim, redaktør for Røyst 2/2014. Det Bergensbaserte tidsskriftet fekk heiderleg omtale under utdelinga av Årets tidsskrift.

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening får ny generalsekretær: professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Tore Slaatta (57).

Det er nå utlyst ledige redaktørstillinger i tidsskriftene NUMER og DRAMA.  Hele utlysningstekstene finner du her.

Tegnerforbundet inviterer til tegneserieutstilling torsdag 17. september kl. 18.00 i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, i Oslo.

Charlotte Myrbråten  er nominert til Plans Jentepris sammen med Fett-redaktør, Hilde Sofie Pettersen, for twitterkampanjen #jegharopplevd.

Viktig informasjon om mva når du utvikler digitale utgivelser: Les Fagpressens tips og råd om hva du bør være oppmerksom på i forhold til mva og digitale utgivelser.

Kulturdepartementet slår fast at de vil innføre nullmoms i 2016 for alle medier som i hovedsak består av nyhets- og aktualitetsinnhold. Vi håper dette også gjelder digitale tidsskrift.

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Skal ta tak i noe av det vi mener bør diskuteres og snakkes om fra musikkåret 2015. Hvem var klassens klovn i musikkåret 2015? Og hvem lå som en keeper foran på klassebildet? ENO-redaktør Eirik Kydland svarer.

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk. De nye satsene gjelder fra 1.1.2016.

Rus & Samfunn trues med nedleggelse etter at Helse-direktoratet besluttet ikke å videreføre avtalen med Universitetsforlaget. Rus & Samfunn har sendt ut opprop.

TF-medlemmet Verdensmagasinet X vil fortsatt kunne få økonomisk støtte fra Norad over den såkalte infostøtteordningen. Dermed er krisen avblåst og bladet som ble stiftet i 1991 og som kommer i fire utgaver årlig, blir ikke nedlagt.

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine