Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

– Draumen er å oppdage morgondagens store essayist og forfattar, seier redaktør Bente Riise.

Tidsskriftet Syn og Segn har lyst ut ein essaykonkurranse for ungdom under 28 år som skriv nynorsk, med frist 10. oktober. Vinnaressayet blir premiert med 4000 kroner.

Det danske tidsskriftet Den blå port vant prisen Årets nordiske kulturtidsskrift 2013

Den femte nordiske kulturtidsskriftsprisen på 500 euro ble tildelt det danska tidsskriftet Den Blå Port under bokmessen i Helsingfors. Les hele pressemeldingen, juryens begrunnelse m.m. på neste side.

Prosa, Norges største litterære tidsskrift, går i år inn i sin 20. årgang, med ny redaktør, nytt format og ny layout. Åpningsartikkelen i Prosa 1/2014 er historiker Hans Fredrik Dahls essay “Eventyret om Norge”, der han tar for seg hvordan bildet av Norge og det norske er blitt formet gjennom historieverkene siden 1814. – Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse, skriver han.

Syn og Segn 1-2014 er no endeleg på marknaden! Dette er også fyrste utgåve til ny redaktør, Knut Aastad Bråten.

Syn og Segn er eit av dei eldste allmennkulturelle tidsskrifta i dag, stifta av Arne Garborg i 1894. Tidsskriftet er ein aktiv premissgjevar i det breie offentlege ordskiftet – for det nynorske kjernepublikummet, men òg for kulturinteresserte i alle samfunnslag.

Det fjärde finlandssvenska kulturtidskriftspriset på 3.000 euro tilldelades den  22.3 på Mariehamns litteraturdagar till kulturtidskriften Horisont, som i år  fyller 60 år.

I løpet av året skal tidsskriftet Samtiden få nye redaktører. Lena Lindgren, Espen Søbye, Simen Ekern og Hege Ulstein er engasjert som redaktør for hvert sitt nummer av Samtiden fra og med nummer 4 i 2014.

Europas nationella offentligheter måste öppna sig för varandra, säger Carl Henrik Fredriksson i en intervju om det politiska samtalets förutsättningar.

Carl Henrik Fredriksson är chefredaktör för och en av grundarna till Eurozine, ett nätverk för över 80 europeiska kulturtidskrifter och en nättidskrift som publicerar översättningar av framträdande texter. Med tre andra redaktörer och skribenter skrev han i höstas en manifestaktig artikel, ”Creating a space for debate”, som lyfter fram kulturtidskrifternas roll i den europeiska offentligheten. Med anledning av denna har Ny Tid ställt några frågor om villkoren för ett gemensamt politiskt samtal i Europa

Deler av norsk forlagsbransje har vært digital i ti år, uten at det har skapt de store overskriftene. Norske leservaner flytter seg fra papir til nett, uten at det fører til store bekymringer.

26. mai 2004 lanserte Universitetsforlaget den digitale, nordiske tidsskriftportalen idunn.no. Det første året var det noen tusen innom tjenesten og leste forskningsstoff fra de beste norske og nordiske tidsskriftene. I 2013 hadde idunn.no nesten 2,1 millioner nedlastninger – en økning på over 40 prosent fra året før. Økningen fortsetter i 2014.

De siste ukers medieoppslag har gitt et feilaktig inntrykk av at bransjen har snudd i momsspørsmålet. Medieorganisasjonene har derfor samlet seg om et felles utspill.

Vi oppfordrer til å arrangere debatter i høst, og vi har midler til å gi støtte til både store og mindre debatter som arrangeres av våre medlemstidsskrifter. Støttebeløpet er vanligvis på mellom kr 5000 og 10 000, men kan også være høyere i spesielle tilfeller.

Jo tydeligere tema, godt forberedt og aktuell debatten er - desto lettere er det å få støtte!

Støtte kan gis til f.eks. leie av lokaler, innledere, ordstyrer, annonser og teknisk opplegg.

Nytt søknadsskjema finner du her.

Har du spørsmål, ideer du vil drøfte eller annet - så ta kontakt, vi hjelper gjerne til.

I 1985 analyserte Øyvind Østerud hvordan landene i den tredje verden, «jordens fordømte» (Fanon) ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle på 1960-tallet og 1970-tallet. Hvor godt traff Østerud med analysen sin? Og hva har skjedd siden med det som den gang ble kalt den tredje verden, og venstresidens forhold til den? Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt med Øyvind Østerud, Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Benedicte Bull og Henrik Hovland.

Møt tidsskrifter og redaktører med erfaring fra både sukesseser og nederlag, hva gikk bra og hva gikk galt? Hvordan tenkte de underveis og hva skinner mest i etterpåklokskapens lys?

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

Tidsskriftet Vagant får i dag Språkprisen 2014 for fremragende bruk av bokmål. – Vinneren tar for gitt at leserne har like stor kjærlighet og interesse for verden, livet og språket som avsenderen selv, skriver juryen.

Språkprisen er Språkrådets pris for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa. Prisen er på 100 000 kroner. Språkprisen deles ut på Språkdagen 2014 i Oslo Konserthus av Språkrådets styreleder Ottar Grepstad. Prisen deles ut annethvert år for bokmål og nynorsk.

Vi oppgradert nettsiden og fått flere, fine og funksjonelle måter å jobbe på. Ta gjerne en runde og fortell oss hva du syns. Har du et arrangement eller noe annet du vil ha ut så kan du sende oss tekst og bilde så legger vi det ut for deg.

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

Tidsskriftforeningens årsmøte avholdes torsdag 16. april i Kverneland på Litteraturhuset i Oslo. Samme kveld vil også prisen for Årets tidsskrift 2015 deles ut. Innkalling og sakspapirer sendes ut senere.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine