Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Møt tidsskrifter og redaktører med erfaring fra både sukesseser og nederlag, hva gikk bra og hva gikk galt? Hvordan tenkte de underveis og hva skinner mest i etterpåklokskapens lys?

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

Tidsskriftet Vagant får i dag Språkprisen 2014 for fremragende bruk av bokmål. – Vinneren tar for gitt at leserne har like stor kjærlighet og interesse for verden, livet og språket som avsenderen selv, skriver juryen.

Språkprisen er Språkrådets pris for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa. Prisen er på 100 000 kroner. Språkprisen deles ut på Språkdagen 2014 i Oslo Konserthus av Språkrådets styreleder Ottar Grepstad. Prisen deles ut annethvert år for bokmål og nynorsk.

Vi minner også om at Fagpressen har økt potten for stipender betydelig. Det er kun en utlysning i året.

Vi oppgradert nettsiden og fått flere, fine og funksjonelle måter å jobbe på. Ta gjerne en runde og fortell oss hva du syns. Har du et arrangement eller noe annet du vil ha ut så kan du sende oss tekst og bilde så legger vi det ut for deg.

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

Tidsskriftforeningens årsmøte avholdes torsdag 16. april i Kverneland på Litteraturhuset i Oslo. Samme kveld vil også prisen for Årets tidsskrift 2015 deles ut. Innkalling og sakspapirer sendes ut senere.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Juryen for Årets tidsskrift har hatt sitt første møte, og har nominert følgende tidsskrifter: Minerva, Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Prosa, Syn og Segn, og Z filmtidsskrift. Prisen blir delt ut 16. april, etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, som står bak prisen.

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

«Alle» er enige om at forskningsartikler bør være gratis tilgjengelig for alle. Flommen av nye Open Access-tidsskrifter skaper likevel mer bekymring enn begeistring.

Nummeret inneholder tre strålende artikler av Knut Fosli, Brita Ytre-Arne og John Ivar Erdal, seks bokanmeldelser og en kommentar av årets nye kommentator, Marika Lüders.

Tidsskriftet Vinduet, under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014, er kåret til Årets tidsskrift. Hederlig omtale går til Røyst -  Politikk og tankeleik på venstresida. Prisutdeling på Litteraturhuset i Oslo, Kjelleren, torsdag 16. april kl. 18.00

- Redaksjonen har flat struktur og alle har sine eigne kjepphestar. Så vi enda opp med ei rekkje spennande synspunkt på geografiske, faglege og kulturelle utkantar, seier Preben Sørheim, redaktør for Røyst 2/2014. Det Bergensbaserte tidsskriftet fekk heiderleg omtale under utdelinga av Årets tidsskrift.

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening får ny generalsekretær: professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Tore Slaatta (57).

Det er nå utlyst ledige redaktørstillinger i tidsskriftene NUMER og DRAMA.  Hele utlysningstekstene finner du her.

Tegnerforbundet inviterer til tegneserieutstilling torsdag 17. september kl. 18.00 i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, i Oslo.

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine