Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Her kan du lese teksten "Stumt startskudd" av Cathrine Finstad

Her kan du lese teksten "Strandrug" av Hilde Kat. Eriksen

Nå kan tidsskriftene kjøpe bilder med rabatt hos All Over Press, etter at Norsk tidsskriftforening har inngått avtale med fotobyrået.  Avtalen trer i kraft fra nyttår.

-          Alle medlemstidsskrifter kan kjøpe bilder både til redaksjonelt bruk og omslagsbilder med rabatt. Avtalen gjelder i hele 2013, sier Benedicte Løge, Picture editor, i All Over Press Norway.

Tidsskriftet Gába har ikke vært utgitt siden desember 2009 fordi Gudrun E E Lindi som er prosjektleder og fungerer som redaktør fikk en kronisk stoffskiftesykdom.

Natt og Dag har sett på hvem som har gjort mest for Bergen i året som har gått. Og mellom mystiske twitrere, You-tube-lanseringer og diktere, dukker Charlotte Myrbråten opp. Kjent som redaktør av Fett, DJ, teateranmelder og styremedlem i Norsk Tidsskriftforening.

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Kvifor skal vi eigentleg lære både nynorsk og bokmål i skulen, kor stor plass bør sidemålsopplæringa ha, og kva slags sidemålsordning vil vere best for nynorsken?

Nytt InDesign kurs settes opp på 19. mars! Det er nå 4 ledige plasser på dette kurset. Stor pågang gjør at vi setter opp kurset en gang til, så vær rask - plassene går fort unna!

Vinneren av Årets tidsskrift 2013 er: Vagant.
Redaktør: Audun Lindholm.

Vinneren av Årets komet 2013 er: Numer.
Redaktør: Anne Schäffer

Vagant feirer i år 25-årsjubileum, ble nylig kåret til Årets tidsskrift 2013, og er nå ute med det første av årets fire jubileumsnumre.

Det idealistiske tidsskriftet Vagant ble startet av Blindern-studenter i 1988, den gang trykket på avispapir og solgt på gatehjørner og kafeer. Siden har omstreiferen Vagant møtt et skiftende landskap på fremoverlent vis. Redaksjonsmedlemmer har avløst hverandre i en lang rekke, og i dag er Vagant en av samtidskulturens kontinuitetsbærere.

Den elektroniska Kulturtidskriften 2013 är en katalog över några av Sveriges intressantaste tidskrifter och för den delen också några Finlandssvenska.

Supermakten USA behandler nå nettet som et territorium på linje med land, hav og luftrom. Fremveksten av cyberspace har store konsekvenser for internasjonal politikk.

Mer enn to tiår er gått siden internett ble åpnet for kommersiell bruk. I dag er cyberspace en avgjørende arena for staters politikk og sikkerhet. Siste nummer av Tidsskriftet Internasjonal Politikk presenterer debatten om sikkerhet og cyberspace. Hvordan møter det norske forsvaret trusler om cyberkrig, og hvilke våpen har de til rådighet? Hvordan håndheves internasjonal rett når krigen foregår i cyberspace? Hvilke sikkerhetsutfordringer oppstår når borgere flest er på sosiale medier?

Designbyrået Sletten & Østvold fikk gull i årets Visueltkonkurranse i kategorien Interaktiv design – Redaksjonell design, for www.architecturenorway.no, nettmagasinet for Arkitektur N.

– Dette er et stilrent, minimalistisk og typografidrevet nettsted som fremstår som tidløst og troverdig, sier juryen om www.architecturenorway.no. – Det er supersolid håndverk, det er ingen feil å finne overhodet, og det sitter like bra på mobil som på PC-skjermen.

– Dette er et veldig godt redaksjonelt rammeverk rett og slett. Man blir mer og mer glad i det jo mer man leser, og innholdet kommer ekstremt godt frem når man er så minimalistisk i virkemidlene man bruker.

www.architecturenorway.no

Frist for innlevering er 1. september 2013. Bare én tekst per deltaker, tre eksemplarer av teksten, med sidetall. Stemmer ønsker litterære tekster i alle sjangere, men teksten må ikke ha vært publisert tidligere.

Utfyllende informasjon finner du på på Stemmers hjemmeside.

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Er norsk EU-tilpasning i strid med grunnloven?

Norge overfører stadig suverenitet til EU- og EØS-organer. Stortinget gjør dette med simpelt flertall, til tross for at Grunnlovens § 93 krever vedtak med ¾ flertall. Hva foregår? Gjeldende praksis står på «juridisk sandgrunn», ifølge statsrettsekspert Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen. Hvorfor setter ikke Stortinget ned foten? Hva mener ekspertene? Og hva mener stortingspolitikerne selv?

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine