Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Ønsker du å bygge nettverk mellom ditt og andre nordiske og/eller baltiske tidsskrift? Nå kan du søke støtte til dette.

Norsk tidsskriftforening har satt av en pott på kr. 30 000,- til finansiering av tiltak i medlemstidsskriftenes regi. Det kan være kurs, seminarer eller lignende som tidsskriftet initierer og gjennomfører, enten alene eller i samarbeid med andre.

Det danske litteraturtidsskriftet Standart vant prisen Årets nordiske tidsskrift 2012.  Prisen ble delt ut av den svenske tidsskriftforeningen under Bokmessen i Göteborg fredag den 28. september.

- Vi i redaksjonen er selvfølgelig alle veldig beærede av denne tittelen, sier Elisabeth Skou Pedersen, redaktør i Standart. Det er veldig motiverende og deilig at det man brenner for vekker gjenklang og anerkjennelse hos andre.

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter, oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende!

Lær å formidle din forskning på godt norsk. Gratis seminar på Universitetet i Oslo den 25. oktober.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter: oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende.

Torsdag 25. oktober inviterer vi til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? Seminaret ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

- Vi må lære av hverandre og vi må møtes. Nå håper vi på å få til et felles nordisk tidsskriftseminar og en ny nettportal, sier Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening.

Tidsskriftforeningene i alle nordiske land har de siste årene møttes flere ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere felles utfordringer. Nylig møttes de nordiske tidsskriftforeningene under bokmessa i Göteborg, 29. september for å snakke om hvordan det nordiske samarbeidet bør være framover.

Juryen har kåret to vinnere. Det kom inn 36 bidrag til STEMMERs tekstkonkurranse 2012, UNDERVEIS. 22 var historier/noveller, og 14 var dikt. Juryen valgte å dele inn tekstene i to grupper: prosa og dikt. Av de tre premierte er to prosa og ett dikt.

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Her kan du lese teksten "Stumt startskudd" av Cathrine Finstad

Her kan du lese teksten "Strandrug" av Hilde Kat. Eriksen

Nå kan tidsskriftene kjøpe bilder med rabatt hos All Over Press, etter at Norsk tidsskriftforening har inngått avtale med fotobyrået.  Avtalen trer i kraft fra nyttår.

-          Alle medlemstidsskrifter kan kjøpe bilder både til redaksjonelt bruk og omslagsbilder med rabatt. Avtalen gjelder i hele 2013, sier Benedicte Løge, Picture editor, i All Over Press Norway.

Tidsskriftet Gába har ikke vært utgitt siden desember 2009 fordi Gudrun E E Lindi som er prosjektleder og fungerer som redaktør fikk en kronisk stoffskiftesykdom.

Natt og Dag har sett på hvem som har gjort mest for Bergen i året som har gått. Og mellom mystiske twitrere, You-tube-lanseringer og diktere, dukker Charlotte Myrbråten opp. Kjent som redaktør av Fett, DJ, teateranmelder og styremedlem i Norsk Tidsskriftforening.

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Kvifor skal vi eigentleg lære både nynorsk og bokmål i skulen, kor stor plass bør sidemålsopplæringa ha, og kva slags sidemålsordning vil vere best for nynorsken?

Nytt InDesign kurs settes opp på 19. mars! Det er nå 4 ledige plasser på dette kurset. Stor pågang gjør at vi setter opp kurset en gang til, så vær rask - plassene går fort unna!

Vinneren av Årets tidsskrift 2013 er: Vagant.
Redaktør: Audun Lindholm.

Vinneren av Årets komet 2013 er: Numer.
Redaktør: Anne Schäffer

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine