Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tidsskriftforeningen endrer kontingentsatsene fra og med 2016 for å skape økonomisk handlingsrom for mer service til medlemmene, bedre politisk påvirkningsarbeid og flere egne prosjekter.

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Fagpresseforeningen varsler videre kamp mot momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, selv om Eftas overvåkingsorgan, Esa, godkjente fritaket mandag denne uken.

Det er klart for kåring av Årets tidsskrift 2016 og heder og ære til dyktige redaksjoner!

I år åpnes det for at flere tidsskrift gis hederlig omtale i forbindelse med utdelingen av Årets tidsskrift.

Hele 27 tidsskrifter har meldt seg på som kandidater til prisen som Årets tidsskrift. Det har aldri vært flere påmeldte.

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

Helsedirektoratet vil ikke fortsette å gi ut det anerkjente rusfaglige tidsskriftet, men Universitetsforlaget håper å fortsette som eier forutsatt at forlaget klarer å sikre finansering av videre drift.

Nesten tusen norske tidsskriftlesere får fast tilsendt siste utgave av favorittbladet sitt på CD i posten. De er abonnenter gjennom Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek.

Fanfare er kåret til årets tidsskrift 2016. Det deles også ut priser for god design, god faglig formidling og pris i åpen klasse; denne gangen som "Politisk arena". Prisutdeling på Litteraurhuset i Oslo (Kverneland) 28. april kl. 18.00.

Søknad om produksjonsstøtte og innkjøpsordninga for tidsskrift må sendast innan torsdag 2, juni klokka 13.00. Søknadene må sendast elektronisk på søknadsportalen deira.

Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm.

Vil du og din redaksjon lage bedre debatter? Har du ikke turt å lage debatt ennå? Debatter er viktige for å formidle det som skapes i tidsskriftene. Onsdag 7. september har vi fått Erik Wold til å holde kurs for Tidsskriftforeningens medlemmer om hvordan planlegge og gjennomføre en god debatt.

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Nyhetsportalen, og nyhetsbrevet med samme navn, gir tilgang til både bredde og dybde. Her vises saker fra redaksjoner i hele fagpressen, i en kontinuerlig oppdatert nyhetsstrøm.

Det norske tidsskriftet FANFARE er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisen deles ut i forbindelse med Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, 23 september, samtidig med den svenske kultur-tidsskriftprisen.

Siden 2005 har Damm/Cappelen Damm utgitt tidsskriftet Vagant, som har kommet med fire utgaver årlig i tillegg til å publisere en nettutgave på Vagant.no. I løpet av denne perioden har Vagant inntatt posisjonen som et av Nordens viktigste kulturtidsskrifter.

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Fra 2013 og fram til i dag har Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang vært redaktører for tidsskriftet Fanfare. Nå har Fanfare engasjert to nye redaktører.

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine