Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Søknad om produksjonsstøtte og innkjøpsordninga for tidsskrift må sendast innan torsdag 2, juni klokka 13.00. Søknadene må sendast elektronisk på søknadsportalen deira.

Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm.

Vil du og din redaksjon lage bedre debatter? Har du ikke turt å lage debatt ennå? Debatter er viktige for å formidle det som skapes i tidsskriftene. Onsdag 7. september har vi fått Erik Wold til å holde kurs for Tidsskriftforeningens medlemmer om hvordan planlegge og gjennomføre en god debatt.

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Nyhetsportalen, og nyhetsbrevet med samme navn, gir tilgang til både bredde og dybde. Her vises saker fra redaksjoner i hele fagpressen, i en kontinuerlig oppdatert nyhetsstrøm.

Det norske tidsskriftet FANFARE er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisen deles ut i forbindelse med Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, 23 september, samtidig med den svenske kultur-tidsskriftprisen.

Siden 2005 har Damm/Cappelen Damm utgitt tidsskriftet Vagant, som har kommet med fire utgaver årlig i tillegg til å publisere en nettutgave på Vagant.no. I løpet av denne perioden har Vagant inntatt posisjonen som et av Nordens viktigste kulturtidsskrifter.

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Fra 2013 og fram til i dag har Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang vært redaktører for tidsskriftet Fanfare. Nå har Fanfare engasjert to nye redaktører.

Filmregissøren Paul Tunge, artistene Emile The Duke og Sandra Kolstad, DJ-en og produsenten Bendik Baksaas og bandene Skrap og Broen er blant de nye kunstnerne Fanfare jobber med i 2017.

- Dette er et svært interessant og utfordrende oppdrag. Det forskes mye på digitaliseringens betydning for de store mediene. Men vi vet lite om hvordan små nisjemedier og deres posisjon og betydning i sine felt utfordres av samfunnsmessige og teknologiske endringer. Vi håper og tror at utredningen kan bidra til mer kunnskap om dette, sier prosjektleder Paul Bjerke.

Dette er første utgave etter navnebyttet fra Rødt! til Gnist. Tidsskriftet ble starta av AKP som Røde Fane i 1972 og byttet navn til Rødt! i 2005.

Tidsskriftet Arkitektur N lanserer en ny hjemmeside, endelig er arkitekturen på nett! www.arkitektur-n.no presenterer prosjekter og artikler fra 1919 fram til i dag – norsk samtidsarkitektur rett i lomma!

Norsk tidsskriftforening innkaller til Årsmøte som holdes hos Fritt Ord Torsdag 11. mai 2017 i Uranienborgveien 2. Det blir også seminar og utdeling av Årets tidsskrift 2017 og. evt. andre priser.

Norsk tidsskriftforening deler årlig ut priser til tidsskrift som har utmerket seg i året som har gått. Prisen for Årets tidsskrift henger høyt og i år går den til Nytt Norsk Tidsskrift for 2016-årgangen. Det deles også ut to andre hederspriser, «Språk og formidling 2017», som går til Prosa og «God design 2017» som går til Tidsskrift for Norsk psykologforening.

-  Vi må få et solid løft for tidsskriftene. De er viktigere enn noen gang, men får for alt lite støtte, sier Bente Riise, generalsekretær i Norsk tidsskriftforening.

Bente Riise (54) har vært styreleder i Norsk tidskriftforening de siste ti årene, og går nå over i fast stilling som generalsekretær.

På dette kurset går vi gjennom de viktigste formene for intervjuer; nyhetsintervjuet, temaintervjuet, standard-
intervjuet, profilen, portrettet, og hva de brukes til.

Kurset holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00 mandag 9. oktober.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.
Tid og sted: 17.10. - kl. 17.00 – 19.00 i på TFs kontor, 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo.

Hva må til for å få flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Fredag 17. november kl. 12.00 – 19.00. Fri entrè.

Litteraturhuset Oslo, Amalie Skram, 2. etasje

Tema: Fortelling

Hvordan gå fra virkeligheten til en god historie? Hva er en god fortelling og hvordan skriver du den? Hvordan gjøre forskingsfunn til spennende formidling? På Tidsskriftdagen deler dyktige skribenter og formidlere kunnskap, tips og erfaringer.

Utstilling av tidsskrifter innen kultur, samfunn og vitenskap. Trivelige lesekroker, kaffe og te. Arrangementet er åpent for alle.

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine