Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Alle er for ytringsfridom, men kor lett er det å utøve? Vi inviterer til seminar for skribentar og redaktørar om ytringsmot. Kvar hentar ein motet frå, kva skal til for å utøve ytringsfridom?

Tid og stad: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

På seminaret kjem dyktige skribentar og redaktørar og fortel om korleis dei arbeider og tenkjer, kva erfaringar dei har gjort seg med å publisere kontroversielle, sterke og modige ytringar.

Redaktørane Ole Martin Mortvedt i Politiforum og Tove Lie i Khrono fortel om saker og stormar dei har stått i.

Jurist Anine KierulfJoachim M. Lie fra Fritt Ord, redaktør Ivar Kvistum i Handikapnytt/leder i Fagpressens Redaktørforum og andre kommer for å legge fram tanker og perspektiver på ytringsmot.

Tidsskriftdagen 2017 handler om fortellinger. Hva er en god fortelling og hvordan skriver du den? Hvordan gå fra virkeligheten til en god historie? Hvordan gjøre forskingsfunn til spennende formidling? Hvordan bygger du opp en god fortelling på nett?

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør Tove Lie i universitets- og høgskoleavisa Khrono ble i sommer anklaget for å gjøre «knefall for gapestokk-mentaliteten» da hun i sommer publiserte en sak om at professor ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland, hadde sendt grove meldinger til ulike kvinner. Flere av dem hadde «outet» professorens trakasserende meldinger i sosiale medier. Saken skapte en opphetet mediedebatt med sterke fronter. Redaktøren forteller om hvordan det var å stå i stormen på seminaret om ytringsmot.

Khrono har publisert flere saker om varsling i akademia, omstridt konsulentbruk og drevet kritisk journalistikk mot avisens eier og jobber mot hemmelighold og for mer åpenhet i akademia.

Redaktør i Politiforum Ole Martin Mortvedt forteller om sine erfaringer etter å ha inntatt et standpunkt i Monika-saken, og krevd politimesterens avgang, etter å ha kritisert styreleder og generalsekretær i egen organisasjon for uryddig avtaleinngåelse med styreleders nabo og en bredt anlagt artikkel hvor politidirektøren først oppfordrer kvinner til å søke ledende stillinger, for deretter å ringe en av de kvinnelige søkerne, og be henne trekke søknaden.

Riise gjer eit framifrå arbeid for tidsskriftet og for nynorsk mediespråk. Det betyr mykje at tradisjonsrike publikasjonar som Syn og Segn når stadig vidare ut og rekrutterer nye skribentar, seier leiar for Mediemållaget, Berit Rekve.

28. november mottok Therese Bjørneboe, redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, den prestisjefylte Willy Brandt-prisen i Berlin.

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

På det 73. norske bibliotekmøte; Bibliotek NÅ - katalysator for kunnskap kan du den 22. mars høre foredraget: Tidsskrift på bibliotek - uopna skattkister. Norske tidsskrift held eit svært høgt nivå, og set stadig dagsorden med nye tankar og viktige debattar.

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Torsdag 22. mars lanseres Teologisk Tidsskrift – en sammenslåing av Tidsskrift for Teologi og Kirke og Norsk  Teologisk Tidsskrift. Det nye tidsskriftet er resultat av et historisk samarbeid mellom Menighetsfakultetet (MF) og Teologisk fakultet (TF).

Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift har i løpet av kort tid mottatt flere priser; Årets tidsskrift 2012 i Norge og den prestisjetunge Willy Brandt-prisen i Tyskland.

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Tidsskrift kan brukes kreativt til formidling i bibliotekene. Ikke minst rettet mot de som synes det er uoverkommelig å lese ei hel bok om et aktuelt tema.

– Det finnes et tidsskrift for nesten alle, slår Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening, samt redaktør i tidsskriftet Syn og Segn, ubeskjedent fast.

Ifølge henne er det en imponerende mengde publikasjoner i vårt lille land. Med smått og stort, skal det være snakk om hele 13.000 periodiske publikasjoner. Minst 100 av dem er nasjonale kulturtidsskrift, mens rundt 200 er vitenskapelige tidsskrift.

Distribusjonskostnadene for tidsskrifter, blader og informasjonsmateriell har de siste årene økt betydelig. Posten har foretatt en generell prisøkning for massepost, og også en prisharmonering hvor blader og magasiner skal ha samme prisplan som vanlig massepost.

- Dette er svært problematisk for både Norsk Barneblad og andre medlemmer av Tidsskriftforeningen, sier Nana Rise-Lynum, ansvarlig redaktør for Norsk Barneblad og første nestleder i Tidsskriftforeningen.

Utover høsten 2012 vil Norsk tidsskriftforening gi både administrativ og økonomisk støtte til en rekke debattarrangement i regi av medlemstidsskrifter.

I og med at et flertall av tidsskriftene har sine redaksjoner i Oslo, vil hovedstaden være stedet hvor flest debatter går av stabelen. Samtidig ønsker vi å ha flere arrangement i Bergen, hvor tidsskrift som Fett og Vagant holder til, og eventuelt andre steder hvor tidsskriftene tar initiativ til å skape debatt.

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Det feministiske tidsskriftet Fett inngår samarbeid med svenske Bang og finske Astra.  Fetts redaktør Charlotte Myrbråten ble den 10. september intervjuet av Klassekampen, under overskriften ”Fyrer opp feminismen”.  Artikkelen handler om det kommende samarbeidet mellom de tre nordiske feministtidsskriftene, og hva Fett og Bang mener kan komme ut av dette.

Ønsker du å bygge nettverk mellom ditt og andre nordiske og/eller baltiske tidsskrift? Nå kan du søke støtte til dette.

Norsk tidsskriftforening har satt av en pott på kr. 30 000,- til finansiering av tiltak i medlemstidsskriftenes regi. Det kan være kurs, seminarer eller lignende som tidsskriftet initierer og gjennomfører, enten alene eller i samarbeid med andre.

Det danske litteraturtidsskriftet Standart vant prisen Årets nordiske tidsskrift 2012.  Prisen ble delt ut av den svenske tidsskriftforeningen under Bokmessen i Göteborg fredag den 28. september.

- Vi i redaksjonen er selvfølgelig alle veldig beærede av denne tittelen, sier Elisabeth Skou Pedersen, redaktør i Standart. Det er veldig motiverende og deilig at det man brenner for vekker gjenklang og anerkjennelse hos andre.

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter, oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende!

Lær å formidle din forskning på godt norsk. Gratis seminar på Universitetet i Oslo den 25. oktober.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter: oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende.

Torsdag 25. oktober inviterer vi til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? Seminaret ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

- Vi må lære av hverandre og vi må møtes. Nå håper vi på å få til et felles nordisk tidsskriftseminar og en ny nettportal, sier Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening.

Tidsskriftforeningene i alle nordiske land har de siste årene møttes flere ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere felles utfordringer. Nylig møttes de nordiske tidsskriftforeningene under bokmessa i Göteborg, 29. september for å snakke om hvordan det nordiske samarbeidet bør være framover.

Juryen har kåret to vinnere. Det kom inn 36 bidrag til STEMMERs tekstkonkurranse 2012, UNDERVEIS. 22 var historier/noveller, og 14 var dikt. Juryen valgte å dele inn tekstene i to grupper: prosa og dikt. Av de tre premierte er to prosa og ett dikt.

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Her kan du lese teksten "Stumt startskudd" av Cathrine Finstad

Her kan du lese teksten "Strandrug" av Hilde Kat. Eriksen

Nå kan tidsskriftene kjøpe bilder med rabatt hos All Over Press, etter at Norsk tidsskriftforening har inngått avtale med fotobyrået.  Avtalen trer i kraft fra nyttår.

-          Alle medlemstidsskrifter kan kjøpe bilder både til redaksjonelt bruk og omslagsbilder med rabatt. Avtalen gjelder i hele 2013, sier Benedicte Løge, Picture editor, i All Over Press Norway.

Tidsskriftet Gába har ikke vært utgitt siden desember 2009 fordi Gudrun E E Lindi som er prosjektleder og fungerer som redaktør fikk en kronisk stoffskiftesykdom.

Natt og Dag har sett på hvem som har gjort mest for Bergen i året som har gått. Og mellom mystiske twitrere, You-tube-lanseringer og diktere, dukker Charlotte Myrbråten opp. Kjent som redaktør av Fett, DJ, teateranmelder og styremedlem i Norsk Tidsskriftforening.

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Kvifor skal vi eigentleg lære både nynorsk og bokmål i skulen, kor stor plass bør sidemålsopplæringa ha, og kva slags sidemålsordning vil vere best for nynorsken?

Nytt InDesign kurs settes opp på 19. mars! Det er nå 4 ledige plasser på dette kurset. Stor pågang gjør at vi setter opp kurset en gang til, så vær rask - plassene går fort unna!

Vinneren av Årets tidsskrift 2013 er: Vagant.
Redaktør: Audun Lindholm.

Vinneren av Årets komet 2013 er: Numer.
Redaktør: Anne Schäffer

Vagant feirer i år 25-årsjubileum, ble nylig kåret til Årets tidsskrift 2013, og er nå ute med det første av årets fire jubileumsnumre.

Det idealistiske tidsskriftet Vagant ble startet av Blindern-studenter i 1988, den gang trykket på avispapir og solgt på gatehjørner og kafeer. Siden har omstreiferen Vagant møtt et skiftende landskap på fremoverlent vis. Redaksjonsmedlemmer har avløst hverandre i en lang rekke, og i dag er Vagant en av samtidskulturens kontinuitetsbærere.

Den elektroniska Kulturtidskriften 2013 är en katalog över några av Sveriges intressantaste tidskrifter och för den delen också några Finlandssvenska.

Supermakten USA behandler nå nettet som et territorium på linje med land, hav og luftrom. Fremveksten av cyberspace har store konsekvenser for internasjonal politikk.

Mer enn to tiår er gått siden internett ble åpnet for kommersiell bruk. I dag er cyberspace en avgjørende arena for staters politikk og sikkerhet. Siste nummer av Tidsskriftet Internasjonal Politikk presenterer debatten om sikkerhet og cyberspace. Hvordan møter det norske forsvaret trusler om cyberkrig, og hvilke våpen har de til rådighet? Hvordan håndheves internasjonal rett når krigen foregår i cyberspace? Hvilke sikkerhetsutfordringer oppstår når borgere flest er på sosiale medier?

Designbyrået Sletten & Østvold fikk gull i årets Visueltkonkurranse i kategorien Interaktiv design – Redaksjonell design, for www.architecturenorway.no, nettmagasinet for Arkitektur N.

– Dette er et stilrent, minimalistisk og typografidrevet nettsted som fremstår som tidløst og troverdig, sier juryen om www.architecturenorway.no. – Det er supersolid håndverk, det er ingen feil å finne overhodet, og det sitter like bra på mobil som på PC-skjermen.

– Dette er et veldig godt redaksjonelt rammeverk rett og slett. Man blir mer og mer glad i det jo mer man leser, og innholdet kommer ekstremt godt frem når man er så minimalistisk i virkemidlene man bruker.

www.architecturenorway.no

Frist for innlevering er 1. september 2013. Bare én tekst per deltaker, tre eksemplarer av teksten, med sidetall. Stemmer ønsker litterære tekster i alle sjangere, men teksten må ikke ha vært publisert tidligere.

Utfyllende informasjon finner du på på Stemmers hjemmeside.

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Er norsk EU-tilpasning i strid med grunnloven?

Norge overfører stadig suverenitet til EU- og EØS-organer. Stortinget gjør dette med simpelt flertall, til tross for at Grunnlovens § 93 krever vedtak med ¾ flertall. Hva foregår? Gjeldende praksis står på «juridisk sandgrunn», ifølge statsrettsekspert Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen. Hvorfor setter ikke Stortinget ned foten? Hva mener ekspertene? Og hva mener stortingspolitikerne selv?

– Draumen er å oppdage morgondagens store essayist og forfattar, seier redaktør Bente Riise.

Tidsskriftet Syn og Segn har lyst ut ein essaykonkurranse for ungdom under 28 år som skriv nynorsk, med frist 10. oktober. Vinnaressayet blir premiert med 4000 kroner.

Det danske tidsskriftet Den blå port vant prisen Årets nordiske kulturtidsskrift 2013

Den femte nordiske kulturtidsskriftsprisen på 500 euro ble tildelt det danska tidsskriftet Den Blå Port under bokmessen i Helsingfors. Les hele pressemeldingen, juryens begrunnelse m.m. på neste side.

Prosa, Norges største litterære tidsskrift, går i år inn i sin 20. årgang, med ny redaktør, nytt format og ny layout. Åpningsartikkelen i Prosa 1/2014 er historiker Hans Fredrik Dahls essay “Eventyret om Norge”, der han tar for seg hvordan bildet av Norge og det norske er blitt formet gjennom historieverkene siden 1814. – Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse, skriver han.

Syn og Segn 1-2014 er no endeleg på marknaden! Dette er også fyrste utgåve til ny redaktør, Knut Aastad Bråten.

Syn og Segn er eit av dei eldste allmennkulturelle tidsskrifta i dag, stifta av Arne Garborg i 1894. Tidsskriftet er ein aktiv premissgjevar i det breie offentlege ordskiftet – for det nynorske kjernepublikummet, men òg for kulturinteresserte i alle samfunnslag.

Det fjärde finlandssvenska kulturtidskriftspriset på 3.000 euro tilldelades den  22.3 på Mariehamns litteraturdagar till kulturtidskriften Horisont, som i år  fyller 60 år.

I løpet av året skal tidsskriftet Samtiden få nye redaktører. Lena Lindgren, Espen Søbye, Simen Ekern og Hege Ulstein er engasjert som redaktør for hvert sitt nummer av Samtiden fra og med nummer 4 i 2014.

Europas nationella offentligheter måste öppna sig för varandra, säger Carl Henrik Fredriksson i en intervju om det politiska samtalets förutsättningar.

Carl Henrik Fredriksson är chefredaktör för och en av grundarna till Eurozine, ett nätverk för över 80 europeiska kulturtidskrifter och en nättidskrift som publicerar översättningar av framträdande texter. Med tre andra redaktörer och skribenter skrev han i höstas en manifestaktig artikel, ”Creating a space for debate”, som lyfter fram kulturtidskrifternas roll i den europeiska offentligheten. Med anledning av denna har Ny Tid ställt några frågor om villkoren för ett gemensamt politiskt samtal i Europa

Deler av norsk forlagsbransje har vært digital i ti år, uten at det har skapt de store overskriftene. Norske leservaner flytter seg fra papir til nett, uten at det fører til store bekymringer.

26. mai 2004 lanserte Universitetsforlaget den digitale, nordiske tidsskriftportalen idunn.no. Det første året var det noen tusen innom tjenesten og leste forskningsstoff fra de beste norske og nordiske tidsskriftene. I 2013 hadde idunn.no nesten 2,1 millioner nedlastninger – en økning på over 40 prosent fra året før. Økningen fortsetter i 2014.

De siste ukers medieoppslag har gitt et feilaktig inntrykk av at bransjen har snudd i momsspørsmålet. Medieorganisasjonene har derfor samlet seg om et felles utspill.

Vi oppfordrer til å arrangere debatter i høst, og vi har midler til å gi støtte til både store og mindre debatter som arrangeres av våre medlemstidsskrifter. Støttebeløpet er vanligvis på mellom kr 5000 og 10 000, men kan også være høyere i spesielle tilfeller.

Jo tydeligere tema, godt forberedt og aktuell debatten er - desto lettere er det å få støtte!

Støtte kan gis til f.eks. leie av lokaler, innledere, ordstyrer, annonser og teknisk opplegg.

Nytt søknadsskjema finner du her.

Har du spørsmål, ideer du vil drøfte eller annet - så ta kontakt, vi hjelper gjerne til.

I 1985 analyserte Øyvind Østerud hvordan landene i den tredje verden, «jordens fordømte» (Fanon) ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle på 1960-tallet og 1970-tallet. Hvor godt traff Østerud med analysen sin? Og hva har skjedd siden med det som den gang ble kalt den tredje verden, og venstresidens forhold til den? Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt med Øyvind Østerud, Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Benedicte Bull og Henrik Hovland.

Møt tidsskrifter og redaktører med erfaring fra både sukesseser og nederlag, hva gikk bra og hva gikk galt? Hvordan tenkte de underveis og hva skinner mest i etterpåklokskapens lys?

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

Tidsskriftet Vagant får i dag Språkprisen 2014 for fremragende bruk av bokmål. – Vinneren tar for gitt at leserne har like stor kjærlighet og interesse for verden, livet og språket som avsenderen selv, skriver juryen.

Språkprisen er Språkrådets pris for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa. Prisen er på 100 000 kroner. Språkprisen deles ut på Språkdagen 2014 i Oslo Konserthus av Språkrådets styreleder Ottar Grepstad. Prisen deles ut annethvert år for bokmål og nynorsk.

Vi oppgradert nettsiden og fått flere, fine og funksjonelle måter å jobbe på. Ta gjerne en runde og fortell oss hva du syns. Har du et arrangement eller noe annet du vil ha ut så kan du sende oss tekst og bilde så legger vi det ut for deg.

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

Tidsskriftforeningens årsmøte avholdes torsdag 16. april i Kverneland på Litteraturhuset i Oslo. Samme kveld vil også prisen for Årets tidsskrift 2015 deles ut. Innkalling og sakspapirer sendes ut senere.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Juryen for Årets tidsskrift har hatt sitt første møte, og har nominert følgende tidsskrifter: Minerva, Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Prosa, Syn og Segn, og Z filmtidsskrift. Prisen blir delt ut 16. april, etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, som står bak prisen.

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

«Alle» er enige om at forskningsartikler bør være gratis tilgjengelig for alle. Flommen av nye Open Access-tidsskrifter skaper likevel mer bekymring enn begeistring.

Nummeret inneholder tre strålende artikler av Knut Fosli, Brita Ytre-Arne og John Ivar Erdal, seks bokanmeldelser og en kommentar av årets nye kommentator, Marika Lüders.

Tidsskriftet Vinduet, under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014, er kåret til Årets tidsskrift. Hederlig omtale går til Røyst -  Politikk og tankeleik på venstresida. Prisutdeling på Litteraturhuset i Oslo, Kjelleren, torsdag 16. april kl. 18.00

- Redaksjonen har flat struktur og alle har sine eigne kjepphestar. Så vi enda opp med ei rekkje spennande synspunkt på geografiske, faglege og kulturelle utkantar, seier Preben Sørheim, redaktør for Røyst 2/2014. Det Bergensbaserte tidsskriftet fekk heiderleg omtale under utdelinga av Årets tidsskrift.

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening får ny generalsekretær: professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Tore Slaatta (57).

Det er nå utlyst ledige redaktørstillinger i tidsskriftene NUMER og DRAMA.  Hele utlysningstekstene finner du her.

Tegnerforbundet inviterer til tegneserieutstilling torsdag 17. september kl. 18.00 i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, i Oslo.

Charlotte Myrbråten  er nominert til Plans Jentepris sammen med Fett-redaktør, Hilde Sofie Pettersen, for twitterkampanjen #jegharopplevd.

Viktig informasjon om mva når du utvikler digitale utgivelser: Les Fagpressens tips og råd om hva du bør være oppmerksom på i forhold til mva og digitale utgivelser.

Kulturdepartementet slår fast at de vil innføre nullmoms i 2016 for alle medier som i hovedsak består av nyhets- og aktualitetsinnhold. Vi håper dette også gjelder digitale tidsskrift.

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Skal ta tak i noe av det vi mener bør diskuteres og snakkes om fra musikkåret 2015. Hvem var klassens klovn i musikkåret 2015? Og hvem lå som en keeper foran på klassebildet? ENO-redaktør Eirik Kydland svarer.

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk. De nye satsene gjelder fra 1.1.2016.

Rus & Samfunn trues med nedleggelse etter at Helse-direktoratet besluttet ikke å videreføre avtalen med Universitetsforlaget. Rus & Samfunn har sendt ut opprop.

TF-medlemmet Verdensmagasinet X vil fortsatt kunne få økonomisk støtte fra Norad over den såkalte infostøtteordningen. Dermed er krisen avblåst og bladet som ble stiftet i 1991 og som kommer i fire utgaver årlig, blir ikke nedlagt.

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tidsskriftforeningen endrer kontingentsatsene fra og med 2016 for å skape økonomisk handlingsrom for mer service til medlemmene, bedre politisk påvirkningsarbeid og flere egne prosjekter.

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Fagpresseforeningen varsler videre kamp mot momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, selv om Eftas overvåkingsorgan, Esa, godkjente fritaket mandag denne uken.

Det er klart for kåring av Årets tidsskrift 2016 og heder og ære til dyktige redaksjoner!

I år åpnes det for at flere tidsskrift gis hederlig omtale i forbindelse med utdelingen av Årets tidsskrift.

Hele 27 tidsskrifter har meldt seg på som kandidater til prisen som Årets tidsskrift. Det har aldri vært flere påmeldte.

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

Helsedirektoratet vil ikke fortsette å gi ut det anerkjente rusfaglige tidsskriftet, men Universitetsforlaget håper å fortsette som eier forutsatt at forlaget klarer å sikre finansering av videre drift.

Nesten tusen norske tidsskriftlesere får fast tilsendt siste utgave av favorittbladet sitt på CD i posten. De er abonnenter gjennom Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek.

Fanfare er kåret til årets tidsskrift 2016. Det deles også ut priser for god design, god faglig formidling og pris i åpen klasse; denne gangen som "Politisk arena". Prisutdeling på Litteraurhuset i Oslo (Kverneland) 28. april kl. 18.00.

Søknad om produksjonsstøtte og innkjøpsordninga for tidsskrift må sendast innan torsdag 2, juni klokka 13.00. Søknadene må sendast elektronisk på søknadsportalen deira.

Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm.

Vil du og din redaksjon lage bedre debatter? Har du ikke turt å lage debatt ennå? Debatter er viktige for å formidle det som skapes i tidsskriftene. Onsdag 7. september har vi fått Erik Wold til å holde kurs for Tidsskriftforeningens medlemmer om hvordan planlegge og gjennomføre en god debatt.

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Nyhetsportalen, og nyhetsbrevet med samme navn, gir tilgang til både bredde og dybde. Her vises saker fra redaksjoner i hele fagpressen, i en kontinuerlig oppdatert nyhetsstrøm.

Det norske tidsskriftet FANFARE er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisen deles ut i forbindelse med Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, 23 september, samtidig med den svenske kultur-tidsskriftprisen.

Siden 2005 har Damm/Cappelen Damm utgitt tidsskriftet Vagant, som har kommet med fire utgaver årlig i tillegg til å publisere en nettutgave på Vagant.no. I løpet av denne perioden har Vagant inntatt posisjonen som et av Nordens viktigste kulturtidsskrifter.

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Fra 2013 og fram til i dag har Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang vært redaktører for tidsskriftet Fanfare. Nå har Fanfare engasjert to nye redaktører.

Filmregissøren Paul Tunge, artistene Emile The Duke og Sandra Kolstad, DJ-en og produsenten Bendik Baksaas og bandene Skrap og Broen er blant de nye kunstnerne Fanfare jobber med i 2017.

- Dette er et svært interessant og utfordrende oppdrag. Det forskes mye på digitaliseringens betydning for de store mediene. Men vi vet lite om hvordan små nisjemedier og deres posisjon og betydning i sine felt utfordres av samfunnsmessige og teknologiske endringer. Vi håper og tror at utredningen kan bidra til mer kunnskap om dette, sier prosjektleder Paul Bjerke.

Dette er første utgave etter navnebyttet fra Rødt! til Gnist. Tidsskriftet ble starta av AKP som Røde Fane i 1972 og byttet navn til Rødt! i 2005.

Tidsskriftet Arkitektur N lanserer en ny hjemmeside, endelig er arkitekturen på nett! www.arkitektur-n.no presenterer prosjekter og artikler fra 1919 fram til i dag – norsk samtidsarkitektur rett i lomma!

Norsk tidsskriftforening innkaller til Årsmøte som holdes hos Fritt Ord Torsdag 11. mai 2017 i Uranienborgveien 2. Det blir også seminar og utdeling av Årets tidsskrift 2017 og. evt. andre priser.

Norsk tidsskriftforening deler årlig ut priser til tidsskrift som har utmerket seg i året som har gått. Prisen for Årets tidsskrift henger høyt og i år går den til Nytt Norsk Tidsskrift for 2016-årgangen. Det deles også ut to andre hederspriser, «Språk og formidling 2017», som går til Prosa og «God design 2017» som går til Tidsskrift for Norsk psykologforening.

-  Vi må få et solid løft for tidsskriftene. De er viktigere enn noen gang, men får for alt lite støtte, sier Bente Riise, generalsekretær i Norsk tidsskriftforening.

Bente Riise (54) har vært styreleder i Norsk tidskriftforening de siste ti årene, og går nå over i fast stilling som generalsekretær.

På dette kurset går vi gjennom de viktigste formene for intervjuer; nyhetsintervjuet, temaintervjuet, standard-
intervjuet, profilen, portrettet, og hva de brukes til.

Kurset holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00 mandag 9. oktober.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.
Tid og sted: 17.10. - kl. 17.00 – 19.00 i på TFs kontor, 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo.

Hva må til for å få flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset