Kultti

Kultur-, opinions- och vetenskapstidskrifternas förbund Kultti rf är takorganisation för tidskrifterna i Finland. Kultti verkar för att förbättra tidskrifternas situation i Finland genom lobbning och utbildning.

Kultti fungerar som sakkunnig i t.ex. skatteärenden och upphovsrättsliga frågor. Kultti representerar tidskrifterna i nordiska och internationella sammanhang.

Kultti informerar, ordnar kurser och verkar för att befrämja tidskrifternas spridning genom olika kampanjer. Kultti arrangerar seminarier samt deltar i bokmässor och andra evenemang tillsammans med tidskrifterna. Kultti följer med utvecklingen i branschen och bevakar sina medlemmars intressen på landets båda språk, finska och svenska.

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.