Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter

FDK blev stiftet i 1993 og fungerer som interesseorganisation for henved 100 kulturtidsskrifter, der udkommer i Danmark, Færøerne og Grønland.

Tidsskrifterne dækker alle kulturens fløje, har en høj professionel standard til fælles, repræsenterer det kulturelle vækstlag og har sine rødder i kulturens dynamiske miljøer.

Foreningen varetager tidsskrifternes fælles interesser overfor offentlige danske og udenlandske myndigheder og organisationer (som f.eks. det nu nedlagte TSU og i Copy-Dan). FDK søger at skabe grobund for øget samarbejde med disse og søger at sikre en samlet markedsføring via hjemmesiden og andre tiltag. Foreningen præsenterer endvidere samtlige medlemstidsskrifter i hjemmesidens Katalog.

Foreningen afholder kurser og seminarer for medlemmerne, arrangerer kurser i produktionsteknik, ophavsret, kulturjournalistik og internet m.m.. Foreningen samarbejder med Søsterorganisationer i udlandet.

Statens Kunstråd yder støtte til de enkelte almenkulturelle tidsskrifter (altså ikke til videnskabelige tidsskrifter).

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine