Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter

FDK blev stiftet i 1993 og fungerer som interesseorganisation for henved 100 kulturtidsskrifter, der udkommer i Danmark, Færøerne og Grønland.

Tidsskrifterne dækker alle kulturens fløje, har en høj professionel standard til fælles, repræsenterer det kulturelle vækstlag og har sine rødder i kulturens dynamiske miljøer.

Foreningen varetager tidsskrifternes fælles interesser overfor offentlige danske og udenlandske myndigheder og organisationer (som f.eks. det nu nedlagte TSU og i Copy-Dan). FDK søger at skabe grobund for øget samarbejde med disse og søger at sikre en samlet markedsføring via hjemmesiden og andre tiltag. Foreningen præsenterer endvidere samtlige medlemstidsskrifter i hjemmesidens Katalog.

Foreningen afholder kurser og seminarer for medlemmerne, arrangerer kurser i produktionsteknik, ophavsret, kulturjournalistik og internet m.m.. Foreningen samarbejder med Søsterorganisationer i udlandet.

Statens Kunstråd yder støtte til de enkelte almenkulturelle tidsskrifter (altså ikke til videnskabelige tidsskrifter).

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.