Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter

FDK blev stiftet i 1993 og fungerer som interesseorganisation for henved 100 kulturtidsskrifter, der udkommer i Danmark, Færøerne og Grønland.

Tidsskrifterne dækker alle kulturens fløje, har en høj professionel standard til fælles, repræsenterer det kulturelle vækstlag og har sine rødder i kulturens dynamiske miljøer.

Foreningen varetager tidsskrifternes fælles interesser overfor offentlige danske og udenlandske myndigheder og organisationer (som f.eks. det nu nedlagte TSU og i Copy-Dan). FDK søger at skabe grobund for øget samarbejde med disse og søger at sikre en samlet markedsføring via hjemmesiden og andre tiltag. Foreningen præsenterer endvidere samtlige medlemstidsskrifter i hjemmesidens Katalog.

Foreningen afholder kurser og seminarer for medlemmerne, arrangerer kurser i produktionsteknik, ophavsret, kulturjournalistik og internet m.m.. Foreningen samarbejder med Søsterorganisationer i udlandet.

Statens Kunstråd yder støtte til de enkelte almenkulturelle tidsskrifter (altså ikke til videnskabelige tidsskrifter).

Tema for årets femte utgave er fagfornyelsen. Fokus ligger på tverrfaglige temaer i de nye læreplanene som ble tatt i bruk i høst, og på hvordan digitalisert undervisning påvirker lærer og elev. Mange interessante perspektiver åpner seg når man ser nærmere på hvordan de ulike temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling krysser hverandre.