15. oktober: De gode langsakene - del 1

De kalles longreads, longforms, specialer, langsaker, historier og mye annet. Det de har til felles er at de bryter radikalt med lengdeformatene vi er vant med fra media. De lange sakene vinner dessuten terreng, og folk bruker mye tid på dem, ikke fordi de er lange, men fordi de er gode.

Det har vist seg at det er spesielle typer historier som egner seg bedre enn andre i det lange formatet. På dette kurset ser vi på hvilke historier det er, hvordan de bygges opp og hvilke språklige og stilistiske virkemidler som brukes.

Kurset er delt i to. På første dag går vi gjennom de viktigste langformatene, med særlig vekt på den lange reportasjen. Vi ser på struktur og komposisjon, bruk av scener og beskrivelser, sitater og dialog og de gode overgangene. Vi skal også diskutere et par langsaker dere får tilsendt på forhånd.

Så har dere en måned å skrive på. Til del 2 i kurset skal dere sende inn tekster som vi skal se på i fellesskap. Det skal ikke være fullstendige langsaker, men kortere utdrag av artikler dere holder på med. Mesteparten av tiden går med til gjennomgangen, men vi skal også få tid til å se på ordene og de språklige bildene.

Sted: Kverneland, Litteraturhuset Oslo
Tid:
Del 1 - tirsdag 15.10 kl. 09.00 - 15.30
Del 2 - tirsdag 12.11. kl.12.00 - 16.00
Det er ikke anledning til å melde seg på kun en av dagene

Enkel servering begge dager.

Kr. 1000 for medlemmer, kr. 2000 for andre.

Begrenset med plasser. Påmelding her.

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.