Ut med språket!

Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive god formidling på godt norsk? ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere unge forskere til å skrive gode fagtekster på norsk, til å skrive for et stort publikum og for å gi praktisk kunnskap om hvordan nå ut med språket!

Det blir arrangert to seminar: ett i Oslo 25. oktober og ett i Bergen 1. november, og er åpent for forskere og forskingsformidlere. Det første seminaret i denne satsinga ble holdt i fjor, med fullt hus på Fritt Ord. I år er arrangementet flyttet til større lokale på Universitet i Oslo. Nytt av året er at det blir et eget arrangement i Bergen.

Temaer som blir tatt opp er formidling som kunnskapsutvikling, norsk terminologi, den akademiske tekstens liv og mottagelse i forlag og tidsskrifter, og også hvordan få teksten og resultater videre ut i media. Blant innlederne er bl.a. Anders Johansen, Hege Gundersen, Ida Jackson og Alfred Fidjestøl. Fra tidsskriftene stiller følgende redaktører: Anniken Hagelund, Cathrine Sandnes og Bente Riise.

Se program og informasjon om påmelding her.

Ut med språket! er et samarbeid mellom Universitetsforlaget, Norsk Tidsskriftforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og Språkrådet.

Les bl.a. om  Atelier Peter Zumthor, som har laget et minnested i Sauda for å løfte frem gruvearbeidernes historie. Ved hjelp av ny teknologi og presist håndverk er de opprinnelige hulene i Lascaux i Frankrike rekonstruert,  Snøhetta har vært med på å utforme det nye besøkssenteret.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset