Kurs i teaterkritikk i Oslo, Bergen og på nett

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Bergen, Litteraturhuset

Samling 1:
19. oktober, kl. 17,00 - 20.00
Hva er teaterkritikk?
v/Therese Bjørneboe)

Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.

Samling 2:
26. oktober, kl. 17.00 - 20.00
Hvordan skrive en anmeldelse?
v/Therese Bjørneboe og Knut Ove Arntzen

Er anmelderen redaksjonens utsendte på teatret, eller teatrets utsendte i offentligheten? Hvem skriver man for? Hvordan finner man sin egen stemme? Vi diskuterer med utgangspunkt i lesernes egne tekster, og ser på bl.a. språk, stil og temperatur.

Samling 3:
2. november, kl. 17.00 - 20.00
Hva er kritikerens rolle og ansvar?
v/Therese Bjørneboe og Charlotte Myrbråten

Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.

Pris: Kr 1500
Studentpris: Kr 500
Påmeldingsfrist 11.oktober

Påmelding til kurs i Bergen her

Oslo, Litteraturhuset - fysisk kurs og nettkurs samkjørt

Samling 1:
9. november, kl. 17.00-20.00
Hva er teaterkritikk?
v/Therese Bjørneboe

Samling 2:
16. november, kl. 17.00-20.00
Hvordan påvirkes kritikken av mediet man skriver for?
v/Therese Bjørneboe og Anette Therese Pettersen

Hva er forskjellen på å skrive kritikk for regionale og riksdekkende medier? Stilles det ulike krav til tekst, habilitet og rolle?

Samling 3:
23. november, kl. 17.00-20.00
Hva er kritikerens rolle og ansvar?
v/Therese Bjørneboe  og Per-Christian Selmer-Andersen

Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen/Ways of Seeing diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.

Pris: Kr 1500
Studentpris: Kr 500
Zoom-lenke sendes før kursstart

Påmeldingsfrist 11. september

Påmelding til FYSISK kurs her
Påmelding til NETTKURS her

Faglig ansvarlig og kursleder:

Therese Bjørneboe er kulturjournalist, kritiker og redaktør. Can. mag i Idéhistorie, UiO. Tidligere kulturredaktør i Klassekampen, og journalist og kritiker i en rekke aviser, bl.a. Klassekampen, Morgenbladet og Aftenposten. Har skrevet i ulike internasjonale teatertidsskrift. Tidl. komiémedlem i International Ibsen Award, Heddajuryen o.a. Redaktør for Norsk Shakespearetidsskrift siden 1998.

Øvrige bidragsytere:

Per Christian Selmer-Anderssen jobber som frilansjournalist, med scenekunst og utenriksstoff som spesialfelt. Han er teaterkritiker i Aftenposten, og har de siste  årene jobbet tett med krigen i Øst-Ukraina. Utdannet i journalistikk fra Nord Universitet, Hoogeschool Utrecht og Danmarks Journalisthøjskole i Århus. Høsten 2018 skrev han en av de første anmeldelsene av Ways of Seeing for Aftenposten.

Charlotte Myrbråten er utdannet teaterviter ved UIB, og skrev masteroppgave om feministisk teaterteori og praksis. Hun har vært kritiker siden 2008 i blant annet BA og Aftenposten, og nå i BT, Klassekampen og Norsk Shakespearetidsskrift. Er også arrangementsansvarlig på Bergen Offentlige Bibliotek.

Anette Therese Pettersen er scenekunstkritiker, kurator og redaktør. For tiden er hun offentlig ansatt phd i Kulturtanken, ved Universitetet i Agder. Hun har en master i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo, og er kritiker for blant annet Morgenbladet, Norsk Shakespearetidsskrift og Scenekunst.no. Hun er også medskaper av kritikkprosjektene Writingshop, Critics in Conversation, Dansekritikerrørsla og Performing Criticism Globally.

Knut Ove Arntzen er professor emeritus i teatervitenskap, Universitetet i Bergen. Hans spesialfelt har vært skuespillerkunst og gruppeteater, visuell dramaturgi, arktisk drama og teaterkritikk. Utøvende teaterkritiker i Arbeiderbladet, 1977-1987 og siden 2000 i Norsk Shakespearetidsskrift. Har undervist i teaterkritikk, og skrevet en lang rekke fagartikler og bidratt til en rekke bokutgivelser i Norge og internasjonalt.

Kurset er arrangert av Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Kritikerlaget, med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Pressens faglitterære fond.

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.