Kurs og seminarer 2. halvår 2021

Norsk tidsskriftforening inviterer til fem kurs for å styrke kompetansen på journalistiske metodar i norske tidsskrift. Både skribentar og redaktørar treng profesjonalisering i tekst- og redigeringsarbeid, og i ulike journalistiske sjangrar. Vi skal ha fire kurs i Oslo og eitt i Bergen. Fagleg ansvarleg er Asgeir Olden, mangårig lærar på Institutt for journalistikk og med lang røynsle som redaktør før det. Han er ein drivande dyktig pedagog i det meste som har med journalistiske tekstar å gjere.

Vi inviterer til to kurs om formidling, framføring og debatt på scene, nett, video og podkast. Målgrupper for kursa er skribentar, journalistar, redaktørar og andre som treng opplæring og trening i å leie ein debatt, ein aktuell samtale, program eller podkast. Lærar er Håkon Haugsbø, som har lang erfaring frå å leie program og debattar i NRK og andre stader. Du kan velje mellom programleiing og debattleiing.

Hvorfor anmelde? Og hvordan? Hva står egentlig på spill i anmeldelsen av en skjønnlitterær bok? Og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke grep anmelderen bør gjøre for å gi anmeldelsen et godt liv i digitale medier, og hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Vi inviterer til kurs/workshop for meir og mindre erfarne kunstskribentar. Tema: eiga tilnærming til å skrive om kunst, medvitet om eigen posisjon, balansen mellom forståing, tolking, kvalitetsvurdering og form – og kva som skal til for å bli ein betre kunstkritikar. Kurset vert arrangert i Oslo, Trondheim og digitalt. Kvar samling er på tre timar, og inneheld føredrag, diskusjon, gjennomgang av ulikarta kunstkritikk, skriveoppgåver og arbeid med eigne tekstar.

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.