Velkommen til Tidsskriftdagen 2016

I år handler det mye om tekster i tidsskriftene. Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Hva er et godt tidsskrift-intervju? Vi inviterer skribenter, redaktører og lesere til Tidsskriftdagen 2016 - årets sjanse til å treffe skribenter og tidsskriftfolk!

Tid og sted: Fredag 11. november kl. 13.00 på Litteraturhuset i Oslo

Program:

13.00   Velkommen v/leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise

Det gode tidsskrift-intervjuet v/Alf van der Hagen
”Norges beste litterære intervjuer” ble Alf van der Hagen kalt etter de store samtalebøkene med Dag Solstad (2013) og Kjell Askildsen (2014). Men van der Hagen har også publisert en rekke intervjuer i mellomlange formater, og til oss kommer han med gode råd og tips om det gode tidsskriftintervjuet.

14.00    Årets tidsskrift FANFARE: Slik gjorde vi det! Nyskapende, originalt og med stil: Tidsskriftet som diskuterer kultur på en annerledes måte

14.30  og 17.00 Hvordan søke støtte til gode prosjekter? Fritt Ord og Kulturrådet svarer.

15.00   Redaktørene snakker ut: Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Sindre Hovdenakk, Prosa, Astrid Renland, Rus & Samfunn, Christian Kjelstrup, Samtiden, Ellen Engelstad, Manifest og Truls Petersen, ARR.

16.00   Debatt: Europeisk politikk, populisme og bevegelser på kontinentet v/Manifest tidsskrift

17.00   Tidsskriftet STEMMER har prisutdeling i årets tekstkonkurranse om Uro, lanserer jubileumsnummeret Stemmer i periferien og feirer at STEMMER er ti år.

18.00   Fest for tidsskrift-skribenter, redaktører og (gode) lesere i Kverneland, 2. etg.

Arrangementet er åpent for alle. Meld deg på nå!

Vi oppdaterer programmet fortløpende på nettsiden og Facebook.

Arr: Norsk tidsskriftforening med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord, Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening

Påmelding her.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.