Tidsskriftdagen 2014

Lørdag 11. oktober kl. 12.00-19.00 i Kjelleren, Litteraturhuset Oslo

Alle arrangementene er åpne for publikum. GRATIS ENTRÈ!

12.00-19.00 Tidsskriftutstilling

På utstillingen finner du både papir og nett-tidsskrifter innenfor kultur, politikk, forskning, litteratur og andre områder. Kom innom og se det store utvalget - du vil du garantert finne et tidsskrift for deg!

PROGRAM

12.00–12.10 Åpning av TIDSSKRIFTDAGEN 2014
v/leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise

12.15–13.30 I DET SMALE OG DET BREDE
Spreke satsinger på nye tidsskrift og magasiner

• Mindre fisk – mer torsk!
Patrik Hadenius (SE), gründer av Språktidningen, Modern Filosofi , m.fl .
Hvordan kan tema og felt som mange oppfatter som «smale» og kjedelige bli populære og lønnsomme tidsskrifter.

• Suksess på alle måter, bortsett fra økonomisk
Eirik Kydland, redaktør i musikktidsskriftet ENO
Om hvorfor ENO satset på papir, hvordan de jobber, og hvordan utsiktene er fremover.

• For dyre drømmer?
Jo M. Bredeveien, tidl. redaktør i PLOT
Plot er solgt til nye eiere, og de som startet magasinet er ute av driften. Var ambisjonene for høye, markedsarbeidet for dårlig eller er det norske markedet for lite?

• Slik satte vi ballen i mål
Frode da Costa Lia, redaktør i fotballmagasinet Josimar
Etter flere års drift har Josimar begynt å tjene penger. Hvordan kom vi dit, hva var utfordringene underveis?

Samtale/debatt + spørsmål fra salen

14.00–14.45 Tidsskri­tforedraget 2014
Fra Suhm til sak: Når eliten demokratiserer
Professor Jahn Holljen Thon, litterat og tidsskriftforsker
Fra 1761 til i dag har norske tidsskrifter vært elitens forsøk på å demokratisere og modernisere. Er modernisering lik demokratisering?

15.00-16.00 Speed-dating med Tidsskriftforeningen
Sett av 5 minutter til en speed-dating, Vi vil bli nærmere kjent med deg og tidsskriftet ditt. Tenk ut hva du/dere trenger av kurs, opplæring og annen kompetanseheving og om det er andre saker/områder hvor vi som forening kan utrette noe for deg/tidsskriftet ditt.

16.00–16.30 Presentasjon av årets nordiske tidsskrift­ – Arkitektur DK
v/grafisk designer Adrian Täckman
Arkitektur DK (Twentyfirst) har gjennom tidene hatt store markante temanumre som ett av sine kjennetegn; Om ny boligbygging, regional arkitektur, men også med historiske perspektiver.

17.00– 19.00 Tidsskriftfest
Vi fortsetter å feire, mingle og møtes. Enkel servering. Det er mulig å fortsette det hyggelige samværet på egen regning i Kafe Oslo utover kvelden.

18.00 Prisutdeling Årets nordiske kulturtidsskrift­ 2014
Arkitektur DK (Twentyfirst), Ansvarlig redaktør Sanne Wall-Gremstrup, Grafisk designer Adrian Täckman
v/Knut Olav Åmås, direktør Fritt Ord

Det er Nordisk kulturtidskriftsforening NKTF som arrangerer den nordiske konkurransen

Arrangementet er støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, NJ og NFF

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!