VELKOMMEN til lansering av spesialnummer av St. Sunniva i anledning Stemmerettsjubileet 2013: "STEMMERETT”

Tid: 27. aug. 2013 15:00 - 16:00
Sted: Foajeen på Domus Theologica, Blindernveien 9, 0371 OSLO

St.Sunniva, tidsskriftet for Norsk Kvinnelig Teologforening, og prosjektgruppen «Kjønn og Kirke i 100 år» ved Det teologiske fakultet har samarbeidet om et spesialnummer i anledning stemmerettsjubileet. Nummeret lanseres i forbindelse med det årlige Aasta Hansteen-seminaret på Det teologiske fakultet.

I dette spesialnummeret av St. Sunniva er det gitt plass til seks feministteologer. Professor Jone Salomonsen, professor Aud V. Tønnesen, stipendiat Lovisa Mienna Sjøberg, stipendiat Åste Dokka, prest Birte N. Sandum og stipendiat Gyrid Gunnes bidrar hver på sin måte til å formidle og fortolke historien rundt stemmerettsåret. De drøfter de sentrale verdiene som stod på spill den gang og som fortsatt diskuteres, og gir på den måten et bidrag til den teologiske feministiske diskursen.

Det blir musikalsk innslag av Solfrid Molland, live abstracts og enkel servering.Arrangementet er også annonsert via Facebook: https://www.facebook.com/events/153379741534868/

Velkommen!

Teologisk fakultet: http://www.tf.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/2013/100-ar-med-stemmerett-og-feministteologi.html

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.