Universitetsforlaget og Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til debatt om Dag Solstad og forfatterrollen

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten?

I “Dystopisk totalitarianisme” (NNT 3/ 2013) påpeker Oddgeir Osland at Dag Solstad i mange år har forsvart en form for totalitær tenkning. Samtidig er Solstad hyllet ikke bare som forfatter, men også som kritisk intellektuell. Hvorfor har Solstads ukritiske forhold til det autoritære møtt så liten motstand? Hva sier tilfellet Solstad om forholdet mellom litteratur og samfunnskritikk?

Innledning: Oddgeir Osland

Kommentarer:
Tom Egil Hverven, Øystein Sørensen, Inger Østenstad

Møteleder:
Tore Rem, redaksjonsmedlem i Nytt Norsk Tidsskrift

Tid og sted: Mandag 16. september kl. 19.00 på Litteraturhuset.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.