Invitasjon til seminar: Demokrati i Norge 2014?

Sápmi/Norge: #Kvinners rettigheter #Vold mot kvinner

Tid: 6, juni 2014 kl 09.30

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset, Oslo

Gratis inngang. Salg av kaffe, te og lunsj (baguetter)

Arrangementet består av lansering av tidsskrift Gába, seminar i to bolker, billedkunst med tema «vold mot kvinner»,  salg av duodji, bøker, Gába mm og til slutt: catwalk som viser samisk design – Arctic Skirt

Kl. 10-12.30      Del I:
1- Lansering av samisk-norsk kvinnetidsskrift Gába

2- Innlegg og debatt der samekvinners rettigheter i Norge i et nasjonalt og et urfolksperspektiv belyses der bl.a. Sametinget deltar, og

Kl. 13.30-16.30 Del II:

1- Innlegg og paneldebatt med stortingspolitikere o.a., der man retter fokus på forebygging av vold mot kvinner, som er et stort samfunnsproblem. Forsking viser at det har en forebyggende effekt når vold mot kvinner blir satt på dagsorden i den offentlige debatt. Politikere fra alle parti har et særskilt ansvar for å realisere kvinners rettigheter til et liv uten vold.
2-Catwalk med samiske kunstskjørt.

Arrangører: SNF-Samisk KvinneForum og KvinNor Kvinneuniversitetet i Nordn

Nettside arrangør: www.saminissonforum.org  og  www.kvinnor.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.