Hvor går grensen mellom kunst og ytring?

ENO&FETT inviterer til debatt i samarbeid med Norsk tidsskriftsforening.

Enkelte musikere velger å utbrodere sitt følelsesliv gjennom musikken. Andre unngår dette, men flerrer til gjengjeld sjelen åpen på Twitter. Noen velger et forskjønnende språk når de skriver låter, mens andre synes obskøniteter gir den beste poesien.

Denne høsten har vi sett flere interessante tendenser i den norske popmusikkoffentligheten. På den ene siden er rapper Lars Vaular tatt inn i salongvarmen, som vinner av Edvardprisen og

Spellemannpris som "årets tekstforfatter 2011". På den andre siden ble duoen Karpe Diem politianmeldt av Fremskrittspartiet for det de mente var "voldsforherligende tekster". Hvor går grensen for hva som hører hjemme og ikke i sangtekster? Hvor går grensen mellom kunst og ytring?

Og hva er dette stadige maset om at rockepoeter og rappere bør få Nobelprisen i litteratur?

ENO&FETT inviterer til debatt om popmusikk, politikk og poesi.

Med:
Bernt Erik Pedersen. Journalist i Dagsavisen og forfatter av boka Kjøtt. Gammelfeminist og nymarxist.

Vågard Unstad. Rapper i A-laget. Twittertryne og samfunnsdebattant.

Frode Helmich Pedersen. Var gitarist i black metal-bandet Asmodeus. Førstelektor i litteraturvitenskap ved UiB og litteraturanmelder i BT. Jobber for tiden med Bjørnstjerne Bjørnson. (Som skrev sanglyrikk!)

Sandra Kolstad. Artist.

Ordstyrer: Oda Faremo Lindholm. Er musikkjournalist i Dagsavisen og frilanser.

Victoria Cafe & Pub, Kong Oscarsgt. 29, Bergen
13. desember kl. 19.00

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).