Hvem er vi, om språket dør?

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

I debattpanelet finner vi Trond Trosterud, professor i språkvitenskap og forfatteren Sigbjørn Skåden. Debatten ledes av Kaisa Maliniemi, prosjektleder ved Kvensk institutt i Børselv. Arrangementet er et samarbeid mellom Nordnorsk Magasin Ordkalotten/Tromsø bibliotek.

Arrangementet er støttet av Norsk Tidsskriftforening, Norsk Kulturråde og Fritt Ord.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).