Fører demokrati til menneskelig velferd?

Demokratiprogrammet, UiO, i samarbeid med Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til frokostseminar 26.februar. Rothsteins innledning er basert på en artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 1/2015.

Nyere forskning viser svak, ingen eller til og med negativ sammenheng mellom demokrati og velferdsnivå. Hvis det er menneskelig velferd vi er opptatt av, tyder en del på at godt styresett og kvaliteter ved offentlig forvaltning er viktigere enn demokrati og rettsstat. Hvor sikre er disse funnene? Og hva betyr de?

Bo Rothstein, August Röhss professor i statsvitenskap og leder av Quality of Government-instituttet ved Universitetet i Gøteborg, innleder til debatt om demokrati og demokratiforskningens relevans.

Kommentatorer er:
 Carl Henrik Knutsen, professor i statsvitenskap (UiO)
 Gaute Torsvik, professor i økonomi (UiO)
 Mona Ringvej, historiker og redaktør

Tid: 26. februar 8.15-10
 Sted: Universitetet i Oslo, Eilert Sundts hus, auditorium 7

Det vil bli servert frokost under arrangementet.

Arrangører er Demokratiprogrammet, UiO, i samarbeid med Nytt Norsk Tidsskrift.

Rothsteins innledning er basert på artikkelen «Menneskelig velferd og statsvitenskapens tapte relevans» i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 1/2015 som lanseres på arrangementet.

Les mer og meld deg på her

For ytterligere informasjon og bestilling av anmeldereksemplar:
 Ta kontakt med Andreas Carlsson (redaksjonssekretær i Nytt Norsk Tidsskrift), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no , 922 85 764

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.