Arr idéhistorisk tidsskrift med Cuba-arrangement på Litteraturfestivalen

I forbindelse med utgivelsen av Arrs dobbeltnummer om Cuba, har Arr invitert Desiderio Navarro, kubansk oversetter og tidsskriftredaktør, til Norge. Onsdag 29. mai skal han snakke på Litteraturfestivalen om samfunnskritikk og den intellektuelles rolle på Cuba. Navarro stiller også på Arrs lansering på Litteraturhuset i Oslo onsdag 5. juni.

Møt opp på Galleri Zink på Lillehammer onsdag 29. mai kl. 17.

Den kubanske offentligheten og den intellektuelles ansvar

Et møte med Desiderio Navarro, kubansk redaktør, oversettelse og forfatter

Fiende av folket, småborgerlig pseudososialist, homofil, pompøs og upålitelig? Eller del av Revolusjonen? Kubanske myndigheter har hatt en rekke strategier for å marginalisere den intellektuelle. Samtidig har revolusjonen fra starten i 1959 også vært forpliktet på en filosofisk og intellektuell identitet. Hvilke muligheter vil den intellektuelle få i framtidens Cuba?

Desiderio Navarro er en unik stemme i det kubanske samfunnet; en anerkjent tenker, skribent og redaktør som uredd har bidratt med politisk og filosofisk kritikk i en mannsalder. Han stiftet tidsskriftet Criterios i 1972, der nye ideer og teorier fra hele verden blir gjort tilgjengelig for kubanere. På Lillehammer skal han snakke om den intellektuelles historie og framtid på Cuba.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.